Tekniktrassel med resultat

På Tavestaskolan har datorn som skrivverktyg varit vägen in i arbetssättet. Lärarna använder projektets iPads i det sammanhang de upplever att de är meningsfulla. De använder olika tekniska lösningar till olika ändamål.  Jag upplever att det är oerhört viktigt att göra precis som dessa lärare gör, se till att det blir meningsfullt och hanterbart – på så vis har eleverna fått arbeta med att skriva sig till läsning trots nätverkstrassel med allt vad det kan innebära. Hör lärarnas personliga reflektioner, efter cirka två månaders arbete med arbetssätt och teknik.

 

Eleverna använder talsyntesprogammet Claro Read* eller programmet Ljuda* när de skriver i datorerna, på så sätt får de talande tangentbord. Att eleverna får skriva i datorn, menar lärarna, är positivt då de kan skriva ut, visa upp sitt arbete och vara stolta över det.  iPads använder klasserna när de skriver tillsammans i grupperna.

Fotnot: *Dessa program har vi i Södertälje kommun kommunlicenser på. Talsyntesprogrammet Claro Read har vi till PC och till Mac. Ljuda finns enbart till PC.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s