Litteraturseminarie – Från Vygotskij till lärande samtal

Projektgruppen har läst ”Från Vygotskij till lärande samtal” av Petri Partanen. I november bearbetade vi litteraturen med hjälp av ”Progressiv brainstorming”, en aktivitet som presenterats av Pauline Gibbons i ”Lyft Språket, lyft tänkandet”. Progressiv brainstorming handlar om att man i grupp arbetar med en mindmap kring ett visst begrepp, en bild eller en rubrik under en begränsad tid. Efter en stund cirkulerar grupperna och fortsätter arbeta på någon annan grupps maindmap, där finns andra begrepp. På given signal byter grupperna plats med varandra till dess att alla grupper arbetat med alla mindmaps. För att skilja gruppernas bidrag i varje mindmap använder varje grupp en viss färg.

Popplet Lite

Appen Popplet Lite

I vårt fall arbetade vi i våra Ipads och med en mapp för mindmap som hette Popplet lite. Innan arbetet startade påpekades att det var inget förhör, ingen debatt och ingen diskussion utan vi skulle ha en dialog för att utforska och lära. Det skulle vara ett lärande samtal, ett eftertänksamt samtal, ett reflekterande samtal kring boken utifrån givna begrepp.

Begreppen för dagen var ”När ler Vygotskij?”, ”Lärandemiljö”, ”Yttre/Inre verktyg” och ”Tänka fritt kring boken”

I dialogen och arbetet med mindmapen får pedagogerna befinna sig i sin proximala utvecklingszon, i den zon där de med hjälp av andra kan förstå mer än de klarar på egen hand för att så småningom kunna internalisera nya begrepp och ny förståelse. De ska alltså göra kunskapen och språket till sitt eget, så att det kan fungera som artefakt, verktyg, för vidare lärande.

Pedagogerna delades in i grupper, tilldelades en färg och började arbeta. De fick 5-6 minuter för varje mindmap. När alla skrivit på alla ställen skickade gruppen in sin mindmap så att vi kunde sätta in alla i en Key Note och titta på dem tillsammans.

Utvärderingen visade:
-Bra organisation för att alla kom till tals
-Lagom tid 5-6 minuter /mindmap
-Bra gruppstorlek (3-4 st)
-Bra att samtidigt få lära sig ett nytt program
-Vi kan se många användningsområden för appen tex tankekarta till en saga, bild eller faktatext
-Bra med en förutbestämd fråga som startar tänket
-Prestationsångest försvann då alla skriver på allas
-Ger möjligheter att starta grupparbeten med eleverna
-I samtalet lärde jag mig mer fick fler tankar om boken, lärarrollen
-Tänk fritt var en svår fråga …tog tid att komma igång där – bra att komma ihåg när man jobbar med eleverna.
-Svårt att sammanfatta tankekartorna utifrån bara ord.
-Svårt att se hur samtalen gick för den som inte var med. Man kanske skulle försöka skriva mer i rutorna
-Hade kunnat gå ett varv till för att fördjupa diskussionen
-Kändes proffsigt, blev snyggt

Advertisements

One response to “Litteraturseminarie – Från Vygotskij till lärande samtal

  1. Pingback: Write to Read med iPads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s