Höjdpunkter och fallgropar

Soldalaskolans årskurs 1 tar med iPads ut i skogen och skriver på plats. Min upplevelse av vad lärarna berättar, är att begreppet klassrum på sikt kan få nytt innehåll. Lärarna använder projektorn som de fått i projektet till att samla eleverna runt. De kopplar i iPad:en och skriver tillsammans. Pedagogerna menar att texterna blir längre tidigare när eleverna får skriva i en app i en iPad, än om de skulle skriva med penna och papper. Som en lärare säger i klippet: -”Bokstäverna finns där”.

 

-”Eftersom bokstäverna finns där kan eleverna ljuda sig fram till det ord de vill skriva, det blir ett ord: det blir det inte med en penna, eleverna kan ofta ljuden men vet inte riktigt hur bokstaven ser ut”.

Tänker in Lgr 11´s centrala innehåll i ämnet svenska i årskurs 1-3 i denna kontext:

  • Handstil och skriva på dator
  • Sambandet mellan ljud och bokstav
  • Skapande av texter där ord och bild samspelar
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s