Projektträff 2

En tidig morgon framförde jag mitt fordon mot Södertäljes stadshus, nyfiken på att träffa vårat Write to Read-gäng spetsat med extern kompetens från Piteå: Erica Lövgren. Väl framme roddades lokalen av Stadshusets inre service, jag kopplade in iPaden, körde igång en Keynote, ställde upp filmkameran på ett stativ, såg till att internet axcess fanns för alla surfande lärare, fikat skulle rullas in vid tiotiden… När jag öppnar dörren till den lokal vi förfogar över under dagen, är de flesta lärarna redan på plats och inne i ett glatt, livligt samtal. Väl på plats i rummet går vi igenom vad dagen skall innehålla, den litteratur vi kommer att nagelfara under Ericas ledning, vad pedagogernas bidrag kommer att vara… Vi startar med att dela erfarenheter grupp för grupp, en kortare presentation med tankar om höjdpunkter och fallgropar, kopplingar till Lgr 11, vad som händer på plats i verksamheterna…

Laddningen i rummet var på plus, energin i rummet gjorde att luften var fylld av vilja att berätta, koncentrationen var på max – varje skola hade gjort något eget av arbetssättet att skriva sig till läsning. Vi blev serverade en underskön blandning av tankar om hopp och tro på skolan, tankar om läroplanen och hur vi kan förverkliga den, vad ett nytt sätt att genomföra undervisning vid skolstart kan ge, hur tufft och svårt det kan vara att infrastruktur och teknik kan begränsa vad vi kan realisera av våra intentioner, hur elever och föräldrar blomstrar…

Bilden är gjord med appen ComicStrip

Fornbackaskolan tar oss på en resa genom läroplanen och till ett magiskt upprop med önskebrunn, Soldalaskolan delar med sig av sitt arbetssätt att arbeta platsoberoende tillsammans med eleverna samt av sitt sätt att göra dokumentation och Tavestaskolan tar ett helt annat spår. De tar oss med på en inre resa till sitt klassrum med datorer, ipads, kablar, skrivare och displayer i klassrummet. Jag är knockad och kan utlova att det kommer mera i olika former om deras tankar, reflektioner, verktyg och göranden på vår blogg inom kort.

Jag vill avsluta med några rader ut Lgr 11: ”Språk, lärande, och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin egen förmåga” (kap. 1 sid 9). Vi kommer att ha anledning att återkomma på olika sätt, i olika form till dessa rader framöver.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s