Tankar formeras

December 2010 kom och med december kom släppet av iPad´s i Sverige – ett ivrigt nyfiket undersökande påbörjades. Pedagogiskt centrum med Malin Fölster i spetsen startade ett projekt med iPads och explorativt förhållningssätt till vad tekniken kan tillföra i lärprocesser i Förskolan. Det undersöktes, upptäcktes, bloggades, twittrades, kopplades till läroplanen…

På Skoldatateket/Pedagogiskt centrum sattes det fart på att testa appar för exempelvis uppläsningsstöd – vi gav oss tid att fundera över hur vi skulle kunna få med fler elever på det fonologiska tåget med stöd av denna teknik som fångar barn och unga på ett sällan skådat sätt. Vi började fundera på hur vi skulle kunna dela med oss av vad vi lärt oss med iPaden. Det mynnade ut i en liten länksamling som idag sorterar under Skoldatateket på vår webb. Samligen fylls på vartefter.

Vi hade nätverksträff med Skoldatateken i regionen, SPSM (Special Pedagogiska Skol Myndigheten) var även med och vi fick en dag med mängder av nya intryck att ta tillvara på. Nätverksträffar blev det flera av: Nacka kommun & Södertälje kommun  möttes och utbytte erfarenheter under våren 2011.

Våren 2012 fylldes av nätverkande via nätet, att gå på seminarier för att knyta kontakter, fylla på intryck att ta tillvara. Jag (läs: Ulrika Jonson) sökte och läste mer, mer och ännu mer om Write to Read – inte bara i Sverige utan även utanför våra gränser. Funderingarna tog verklig fart när vi nosade på de nya styrdokumenten, Lgr11 och efter en del kreativa övningar i samtal och processande kom vi fram till:

Vad har vi? Nu kör vi Write to Read projekt!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s