Projektet påbörjas

Våren kom och projektskolor skulle väljas ut (se vår Projektbeskrivning), ett upplägg för 1 1/2 års projekt skulle iscensättas med allt vad det innebär. Teknik beställas, litteratur väljas ut, lokaler och föreläsare bokas. Våren innebar även intensiv telefon- och mejlkonversation med skolor och deras rektorer, för att komma fram till ett gemensamt arbetssätt där vi b la stämde av de datum vi ville sätta in som övergripande projektträffar med inköpt processtöd och lokalt processtöd. Träffar lolakt på skolorna med Pedagogiskt centrums processtöd bokas under projektets gång. Samtal och delade google dokument gick varma mellan Södertälje och Piteå.  Innehållet i projektträffarna håller projektledaren i, i samspel med Erica Lövgren.

Kontakter knöts med lärare och rektorer. Litteratur och teknik leveranser bevakades. Lgr11 bevakades, vad som hände på konferensen Framtidens Lärande i Nacka i maj månad bevakdes, framför allt om ASL och vad som skulle hända med den digitala agendan på skolfronten. Vad skulle Skolinspektionen ta upp angående IT i Skolan? Hur ska vi tidigt få in tekniken i skolan som ytterligare ett verktyg för fokus på det pedagogiska arbetet – inte på tekniken? Frågar att gå en rond med.

Den 17 juni hade vi ”take off” för att bli bekanta med tekniken under sommaren. Då var två skolor klara för att delta. Vid träffen den 17 juni 2011 fick även pedagogerna en bok att läsa över sommaren: ”Med datorn som skrivverktyg” av nämnda Lövgren. Sommaren blev en väntas tid…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s