Miniseminarium med tema Att Skriva sig till Läsning

Torsdagen den 29 september gav vi ett miniseminarium med tema ASL. Då hade vi Kristina Skavenstedt på besök @pedagogisktrum (Pedagogiskt centrum på twitter) och Skoldatateket. Kristina gav 50 pedagoger en eftermiddag med upplevelser från ett arbete med arbetssättet i ett klasslärarperspektiv. Efter lite teknikkrångel, flög tiden fram allt medan Kristina guidade oss genom sina elevers läs- och skrivutveckling.

När vi summerade och ställde frågor till Kristina kom b la frågan om hur vi kan introducera arbetssättet ASL till föräldrar. Nu blev det utrymme att föra fram våra egna Write to Read pedagoger. Först ut: Margareta Ujj på Fornbackaskolan. Hon berättade om hur de introducerade arbetssätt och teknik redan första skoldagen samt om hur de använt tekniken för att komma till lärande. Margareta berättade om sitt 2 meter långa tangentbord i papper – för ljudanalys!

Sedan fick Soldalaskolan ordet och de berättade hur de arbetar med Pages, Keynote och Mental Note för att skriva tillsammans. Emmy Swärd hade med sig prov på vad de arbetar med där de befinner sig för stunden med sin elevgrupp: ute i naturen eller inne i skolans lokaler.

Tavestaskolans Helena Larsson berättade hur de sätter upp allt de skriver i deras klasser, de har information utanför klassrummet för att föräldrar skall se vad som hänt under dagen i barnens arbete. Det ger att föräldrar dagligen tar del av vad klasserna arbetat med under dagen och vad deras barn har berättat, skrivit eller ritat. Det skrivna får en aktiv mottagare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s