Fundrationer i lägereldarnas tid…

Fundrationer i ”lägereldarnas tid” – det kan man kalla mina tankar idag. Från det att på vårvintern i år se att iPaden har något alldeles eget, något som jag bara upplevt vid lägereldar tidigare… Det är alltså inte tekniken som fascinerar, det är något annat som skapar gemenskap, medskapande, interaktion, samtal…

Jag läser Lgr11 och reflekterar tyst här på vår blogg över att skolan skall ansvara för att eleverna skall kunna använda teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. Därtill i en mycket komplex värld med ett gigantiskt informationsflöde och en snabb förändringstakt. Allt detta i samspel med andra och i samtal där eleverna skall kunna lyssna, återberätta, presentera något vardagsnära. Allt går att göra med olika verktyg, men stöd av olika metoder – just nu har vi möjlighet att utforska något som vi kan samlas runt, föra lärande samtal runt… Jag tänker att textskapande med stöd av teknik utvecklar den literacitet som vi eftersträvar för våra elever. Sedan läser jag Rigmor Lindö som skriver (…) ”detta postmoderna förhållningssätt till skriftspråkslärande öppnar för ett välkommet nytänkande och en diskussion om hur barn på sina egna vilkor kan stimuleras till att gemensamt och på egen hand använda olika strategier och lärstilar i skriv- & läsprocessen” (Lindö, 2005). Nytänkande, funderar jag över – jag reflekterar över att tiden och tekniken har hunnit ikapp metoden. Teknik är i var mans ficka i form av en telefon, vi använder pennor lika vant som telefoner – i min lärarvärld ska inte vi pedagoger stå för ”knapptryckandet” – det kan eleverna bättre. Vi ska stå för innehållet, för metoderna och vi ska finnas till för att guida eleverna genom stoffet, ge möjligheter till lärande. Tänker på ordet pedagog och vad det egentligen betyder.

Det har gått ett par månader sedan vi hade Kick Off inför skolstart med vårt Write to Read projekt. Det känns rätt avlägset: sommar, blå himmel och mängder med frågetecken hängandes i luften… Hur ska vi börja? Hur kommer vi igång? Vem ska ta ansvar för att synka plattorna? När ses vi igen i vår grupp? När får vi nätverket att fungera? …… Det har varit många frågeställningar med lika många svar, om inte fler….  mängder med vilja samt en ofattbar fantastisk förmåga hos våra pedagoger att lösa vardagsproblem på sina egna kloka och lokala sätt på skolenheterna. Arbetssättet Att Skriva sig till Läsning upplever jag har landat hos våra projektskolor, kanske på något olika sätt. Alla tar till sig olika delar, alla gör om efter den situation de i rollen som lärare befinner sig i med sin grupp just det här året.

Idag (läs 2011-10-10) läser jag in mig på material inför morgondagens Projektträff nummer 2. Efter imorgon hoppas jag på att vi, Write to Read- gänget i Södertälje, ska kunna ge er några smakbitar på vad skolorna själva tar upp som höjdpunkter och fallgropar.

Kommentera

