Besök på Tavestaskolan

En varm eftermiddag den 25 augusti 2011 träffar jag två av våra Write to Read pedagoger i deras klassrum på Tavestaskolan, Järna. Malin och Helena berättar att de kommit igång med metoden och att de upplever att tekniken sätter krokben för dem emellanåt. Samtalet glider över på strömmande media, hur vi kan använda Drop Box, tankar runt det lokala nätverket i skolhuset bollas…

Samtalet ledde till att de själva satt inne med lösningen till hur de skulle strömma media i iPaden – det kändes oerhört bra! Malin och Helena hade funderingar runt att göra grupper i iPad för att lägga in de appar som eleverna ska arbeta i. Grupper för var och en av barnen , tanken var att kunna individualisera från olika individers behov.

Pedagogerna berättar att de använt datorerna tillsammans med eleverna i klassrummet för att skriva på, de känner sig hemma i det verktyget och tänker att de hakar på iPads när de känner sig mogna för det.  Det pedagogerna ser som en stor styrka i metoden ASL är att eleverna arbetar 2 och 2.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s