Besök på Fornbackaskolan

Den första september besöker jag Fornhöjden och Fornbackaskolan. Jag möttes av pedagoger som hade så mycket att berätta att jag önskar att jag hade haft filmkamera med mig. De berättade om allt från första skoldagen med introduktionen av iPaden för alla elever och föräldrar, alla fick vara med och prova i appen Fluid 2. De skulle arbeta med ett tema om stenar och de introducerade temat med stöd av sitt nya verktyg…

Det vibrerar av vilja till att arbeta på ett annat sätt än tidigare och på bilden ovan ser vi delar av det som Erica Lövgren beskriver i sin bok…

-”Man måste bara störta igång” – sa Margareta Ujj – en av pedagogerna på skolan.

Det som pedagogen beskrev om deras arbete i åk 1, kan jag inte göra rättvisa – det måste upplevas. Jag får lov att återkomma med filmkameran i högsta hugg!

De appar som kom upp i samtalet under mitt besök var bland andra Stava Djur Lite. Den appen har pedagogerna gjort mer än förväntat av i ASL arbetssättet…

Kommentera

